Airbus ogłosił wczoraj (17 października) ,że linie IndiGo sfinalizowały zamówienie na 30 kolejnych samolotów A350, przekształcając podpisane w czerwcu zobowiązanie w wiążące zamówienie. Dzięki temu łączna liczba zamówionych A350 wzrosła do 60 sztuk.
W kwietniu 2024 r. IndiGo podpisało umowę na dostawę
30 szerokokadłubowych airbusów A350-900. W jej ramach przewoźnik zagwarantował sobie także prawa do kolejnych 70 maszyn tego typu, z czego wykorzystał teraz 30 kolejnych samolotów. Zamówienie z 2024 r. było wyraźnym sygnałem dla rynku, że plany wyjścia przewoźnika poza Indie, i to od razu na trasy długodystansowe, nabierają poważnych kształtów.
- Dzisiaj jest wyjątkowy dzień dla IndiGo, ponieważ umacniamy nasze zaangażowanie w rozszerzanie naszej międzynarodowej działalności i oferowanie naszym klientom niezrównanej łączności. Przekształcenie MoU w wiążące zamówienie na 30 dodatkowych samolotów A350-900 jest dowodem naszego zaufania do przyszłości indyjskiego lotnictwa i naszego strategicznego partnerstwa z Airbusem, dodatkowo wzmocnionego przez dobry start naszych operacji długodystansowych. Zgodnie z wizją Indii, aby stać się globalnym centrum lotniczym, oraz naszą aspiracją, aby do 2030 roku stać się wiodącym graczem na światowym rynku lotniczym, IndiGo podejmuje zdecydowane kroki naprzód – powiedział Pieter Elbers, dyrektor generalny IndiGo.
Rozszerzone zamówienie oznacza strategiczną zmianę dla IndiGo, która przygotowuje się do wejścia na międzynarodowy rynek lotów długodystansowych, wykorzystując daleki zasięg i wydajność samolotów A350 do realizacji swoich globalnych ambicji.
- Niezrównana oszczędność paliwa, zasięg i komfort pasażerów samolotu A350 idealnie wpisują się w ambitne plany rozwoju IndiGo i ambicje dotyczące międzynarodowej sieci połączeń długodystansowych. Ten kamień milowy wzmacnia nasze silne partnerstwo z jedną z najszybciej rozwijających się linii lotniczych na świecie i z niecierpliwością czekamy na możliwość wsparcia jej ekspansji na nowe rynki długodystansowe” – powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes ds. sprzedaży w dziale samolotów komercyjnych Airbusa.
Pierwsze A350 z pierwotnego zamówienia zaczną wchodzić z początkiem 2027 r., a ich dostawy potrwają około 6 lat. Natomiast samoloty, których zamówienie potwierdzono w październiku br., zaczną docierać do Indii w połowie przyszłej dekady.
Flota IndiGoZałożona w 2005 r. linia IndiGo obsługuje obecnie ponad 2 tys. lotów dziennie do 130 miejsc docelowych. W 2023 r. stała się jedną z zaledwie kilku linii lotniczych, które przewożą ponad 100 milionów pasażerów rocznie, a liczbę tę planuje podwoić do końca dekady. Natomiast w roku 2024 IndiGo przewiozło ponad 118 mln pasażerów, wykonując ponad 2,3 tys. lotów każdego dnia.
Obecna flota przewoźnika składa się z 407 samolotów: 47 ATR-ów 72-600, 27 A320ceo, 169 A320neo, trzech A321F, 156 A321neo, dwóch boeingów B777-300ER oraz trzech B787-9 Dreamliner pozyskanych na zasadzie
ACMI od linii NORSE. Przewoźnik oczekuje na dostawę aż 930 airbusów:
262 A320neo, 563 A321neo, 69 A321XLR, jednego A321F oraz 60 A350-900 (+40 opcji).
Rodzina A350 Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, a w 2022 r. dołączyła do nich także wersja cargo
A350F. Samoloty pasażerskie zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu), natomiast wersja cargo będzie mogła przetransportować do 111 ton frachtu.
A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Do końca połowy października 2025 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1 445 samolotów A350: 1019 A350-900, 361 A350-1000 oraz 65 maszyn A350F. Do 1 października br. francuski producent dostarczył 675 maszyn A350 do 43 linii lotniczych: 574 A350-900 oraz 101 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (65), Qatar Airways (60) oraz Cathay Pacific (48).